شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

علی شاکری: هیچ‌کدام از دو قطب جدید این فصل لیگ برتر والیبال ایران( داماش و کاله مازندران) قدرت ورود به حریم مدعیان سنتی را پیدا نکرده و نتوانستند مانع راهیابی پیکان و سایپا به فینال شوند.

داماش و کاله به‌رغم حضور پرسروصدا و داشتن پشتوانه باارزشی چون هواداران خونگرم در مرحله نیمه‌پایانی با شکست برابر 2 قدرت شناخته‌شده والیبال پایتخت از صعود بازماندند. امروز در مرحله پایانی رقابت‌های این فصل، داماش و کاله بر سر کسب مقام سومی در بازی رده‌بندی در رشت برابر هم قرار می‌گیرند و در تهران نیز پیکان و سایپا مثل یک دهه اخیر به‌جای حضور در یک فینال در فینال سه گانه رؤیایی و متفاوت با سال‌های قبل، ترسیم‌گر چهره تیم قهرمان این فصل خواهند بود.

فینال این دوره از رقابت‌های لیگ برتر والیبال برخلاف گذشته در یک فینال و در یک بازی خلاصه نخواهد شد. به این‌ ترتیب پیکان و سایپا در فینال‌های 2 از  3 تلاش می‌کنند تا بتوانند در بازی‌های بدون حرف و حدیث که جای هرگونه شبهه‌آفرینی را برخلاف دوره‌های قبل از تیم‌های بازنده خواهد گرفت  فقط به‌دنبال پیروزی در میدان بازی باشند و دیگر جای هیچ‌بهانه و توجیهی برای قهرمان ‌‌نشدن،‌ نداشته باشد.

هنوز حاشیه‌های روزهای پایانی لیگ برتر والیبال در سال گذشته را فراموش نکرده‌ایم که چگونه تیمی به‌رغم نایب‌قهرمانی با اعتراض به نوع برگزاری بازی‌ها از رفتن روی سکو خودداری کرد و روی 2حرکت غیرحرفه‌ای نمایندگان گنبد و همدان سازمان لیگ مجبور شد در اقدامی بی‌سابقه به معرفی مشترک سومی میان تیم‌های بیم مازندران و فولاد ارومیه؛ موضوعی که هنوز برای خیلی‌ها قابل‌هضم نبوده و نیست که چگونه می‌توان در ورزش‌های گروهی چنین ابتکاری فی‌البداهه را به خرج داد.

نقش 70درصدی پاسورها

علیرضا معمری، سرمربی پیکان در مورد رویارویی پیکان و سایپا   نظری متفاوت با کارشناسان دارد و معتقد است که  در این بازی پاسورهای 2تیم نقش 70درصدی در روند حرکتی تیم‌ها دارند؛«من می‌توانم با قاطعیت بگویم که امیر حسینی و معروف هر کدام سهم 70درصدی در برتری دو تیم خواهند داشت، ضمن آنکه در مرتبه بعد دفاع و سرویس عوامل تعیین‌کننده دیگر تیم برنده هستند و در حمله نیز 2تیم شرایط مساوی دارند.»

به برد‌های گذشته فکر نمی‌کنیم

سرمربی باتجربه پیکان در پاسخ به این سؤال که 2 برد قبلی این تیم برابر سایپا تا چه اندازه در بازی‌های فینال تأثیرگذار خواهد بود می‌گوید: «اصلا به برد‌های قبلی فکر نمی‌کنیم. سایپا در حال حاضر با جذب بازیکن کوبایی تغییر سیستم داده و ما باید خود را آماده رویارویی با سیستم جدید سایپا کنیم. تمام تلاش من و همکارانم آنالیز 2 فیلم بازی‌های سایپا در مصاف با داماش با حضور این بازیکن خارجی است.»

وی در مورد اینکه آیا با گرفتن «دنیس آنجلو» شرایط سایپا نسبت به گذشته بهتر شده است نظری متفاوت با همتایش در سایپا و کارشناسان دارد؛« تجربه‌ گرفتن بازیکن در بین مسابقات و در مراحل پایانی خلاف این امر را ثابت کرده است و دیدیم کاله و داماش نتیجه‌ای عکس گرفته‌اند. در این بین تیم‌هایی موفق بودند که از ابتدای مسابقات توانستند با بازیکن خارجی موردنظر خود به توافق برسند. به‌عنوان نمونه باید از پتروشیمی و بازیکن بلغاری‌اش «متودی آنانیوف» یاد کرد که هم‌‌اکنون جزو بهترین خارجی‌های لیگ برتر است.»

معمری در مورد پیش‌بینی خود از بازی‌های فینال با سایپا می‌گوید: «بازی‌های نزدیکی را احتمالا دو تیم خواهند داشت و به‌دلیل آنکه سرنوشت تیم برنده در 2 یا  3بازی مشخص خواهد شد 2 تیم با استرس کمتر می‌توانند ارائه‌دهنده نمایش خوبی از والیبال باشند.»

صائبی: در 2بازی کار را تمام می‌کنیم

فرید صائبی، سرمربی سایپا که سابقه یکبار قهرمانی با استقلال را در اواسط دهه70 و حضور در جام باشگاه‌های آسیا در هیروشیما را دارد در مورد فینال‌های پیش‌رو با پیکان می‌گوید: «تیم ما هم‌اکنون در بهترین شرایط خود به‌سر می‌برد و تنها مورد نگران‌کننده در تیم ما مو برداشتن دست بابک فیاضی است که اجازه نمی‌دهد به‌دلیل ایراد قانونی درمورد معرفی 12بازیکن  که حتما با یک بازیکن امید و جوانان هم در ترکیب 12نفره باشند از بازیکن دیگری استفاده کنیم. با این وجود من فکر می‌کنم سایپا توانایی بردن در 2بازی پیاپی و تمام‌کردن کار را در بازی با تیم باتجربه پیکان دارد.»

سرمربی سایپا مهم‌ترین نقطه‌قوت حریف را نسبت به تیمش داشتن تجربه بیشتر بازیکنان حریف می‌داند؛«پیکان تیم باتجربه‌ای است و همین‌موضوع به نوعی نقطه‌قوت آنان در بازی با ما محسوب می‌شود.»

وی در مورد تأثیرگذاری بازیکن کوبایی تیمش در تغییر معادلات قهرمانی سال‌های اخیر معتقد است: «دنیس آنجلو بازیکن بسیار بزرگ و آماده‌ای است ولی هنوز آنطور که باید و شاید با نوع پاس‌های معروف هماهنگ‌نشده و یکی دو بار نیز به دلیل سرعت پاس‌های داده شده در بازی با داماش دچار مشکل شد. امیدوارم که او پس از چند جلسه تمرین دیگر بهتر با تیم هماهنگ شود.»

جدال تمام شمالی کاله و داماش

جدا از رقابت 2 تیم تهرانی پیکان و سایپا که امروز در خانه والیبال بازی رفت خود را برگزار می‌کنند، 2 تیم کاله و داماش نیز درجدال تمام شمالی در رشت برای دستیابی به نخستین عنوان در لیگ برتر برای مقام سوم به میدان می‌روند. در جدول دوره‌ای کاله 2بار موفق به شکست داماش شد و بهروز عطایی دستیار حسین معدنی در تیم ملی بزرگسالان موفق‌تر از او عمل کرد، اما این‌بار داماش با جذب 2بازیکن ملی‌پوش بلغاری شرایط کاملا متفاوتی با بازی‌های گذشته پیدا کرده است، برای مسئولان هر دو تیم بخش خصوصی کسب نخستین عنوان در اولین سال‌های تیم‌داری در لیگ برتر حائز اهمیت درخور توجهی است و داماش به لطف شرایط بهتر در جدول دوره‌ای درصورت مساوی‌شدن بازی رفت‌وبرگشت امتیاز میزبانی بازی سوم را برای تعیین تیم برنده دارد.

حسین معدنی پس از ناکامی در راهیابی این تیم به فینال گفت: «تیمی مثل داماش تا رسیدن به سایپا فرصتی 13ساله می‌‌خواهد.» و همتای آملی‌اش عطایی نیز پس از شکست دوم برابر پیکان، حضور تا همین مرحله را نیز بالاتر از اهداف باشگاه کاله مازندران خوانده است. در تقابل 2قدرت شمالی در کنار رویارویی سرمربی و مربی تیم ملی و بازیکنان ملی‌پوش 2تیم، حضور 4بازیکن بلغاری و آرژانتینی هم  عاملی  برای  هر چه تماشایی‌تر شدن رقابت 2تیم بر سر کسب عنوان سومی خواهد بود.

تدارک ویژه برای فینال

پیکان و سایپا حالا در فینال و در مرز رفتن به «زن‌جیانگ» محل برگزاری رقابت‌های باشگاه‌های آسیا تدارک ویژه‌ای برای فینال سه گانه رؤیایی دیده‌اند. اگر تا دیروز
هر کدام از 2 مدعی تنها به اردوی شبانه‌روزی 24ساعته اکتفا  می‌کردند،‌ برای بازی‌های فینال این مدت را به  دو برابر و تمریناتشان را نیز براساس نقاط قوت و ضعف یکدیگر تنظیم  کرده‌اند. 

وجود گروه‌های  آنالیزور قوی در 2تیم به سرپرستی علی تلوکیان که سال‌ها این مسئولیت را در پیکان داشت و حالا در اردوی رقیب حضور دارد و همچنین خود علیرضا معمری، سرمربی پیکان که در زمره نخستین آنالیزورهای والیبال است کمک می‌کند تا 2تیم محاسبه‌ای دقیق روی هرگونه حرکت همدیگر داشته و در جریان بازی نیز با به‌کارگیری ضدتاکتیک حریف درصدد خنثی‌کردن نقاط‌قوت هم باشند. جدا از جنگ آنالیزورهای شناخته‌شده 2تیم، در وهله بعد نوبت به طراحان اصلی پیکان و سایپا (امیر حسینی و سعید معروف)‌می‌رسد که مثل همیشه درصدد دیکته‌کردن برتری‌های فنی خود برابر هم خواهند بود.

با وجود آنکه سعید معروف پس از رفتن اجباری امیر حسینی از تیم ملی جانشین شایسته‌ای برای او تلقی شده است، اما هنوز خیلی‌ها را  اعتقاد بر این است که امیر حسینی به‌رغم کنار‌گذاشته‌شدن از تیم ملی جایش در این تیم خالی به نظر می‌رسد  و او هنوز با وجود درخشش معروف، برترین بازی‌ساز لیگ برتر والیبال است. نقش این‌دو بازی‌ساز برجسته را در پیروزی احتمالی این دو تیم در فینال، برخی‌ها بیش از 50درصد برآورد می‌کنند؛ نکته‌ای که مسئولیت این دو بازیکن را در فینال‌های نفس‌گیر پیش‌رو دوچندان خواهد ساخت.

کد خبر 106882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز